Dag 20

3 januari 2017

Merel heeft vanmorgen, op de scooter brood gehaald en iets bij de koffie. Eigenlijk heb ik dat best wel gemist deze vakantie, het geeft een extra vakantiegevoel, verse broodjes zo van de bakkerij.Iedereen heeft er van gesmuld.

Jannie en ik hebben vanmorgen een strandwandeling gemaakt, terwijl de kids weer weg waren op de scooter. We moesten een heel stuk door het water lopen, om bij het beachterras te komen.Maar het water stond zo laag, dat we deze kans niet voorbij konden laten gaan. Terwijl we wat dronken, knoopte ik een gesprek aan met een van de medewerkers.
De vraag was : Als je € 10.000 zou kunnen lenen, om een bedrijfje op te zetten, wat zou jij dan gaan doen.
Deze vraag was ingegeven vanuit een bepaald schulgevoel. Mensen zijn 3 weken lang goed voor je,het zou toch fijn zijn,als jij ook nog iets achterlaat, al is het maar een gedachte die ze kan inspireren.

De preciese bedoeling, kwam bij de medewerker niet over. Ik bleef overigens wel met de vraag rond lopen.
Het is overduidelijk dat de mensen hier graag wat extra verdienen.
Tegelijkertijd komt dan ook direkt de vraag weer boven, of ik me daarin niet vergis. Misschien zijn ze al tevreden als ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Maar stel, ze willen zich toch verbeteren.
Menso dacht aan een bedrijfje die scooterrijders kon begeleiden. Of begeleiden bij zeevissen. Ikzelf dacht aan een cursus Engels voor beginners. Als je verstaanbaar Engels spreekt,  onderscheid je je al snel in de grijze massa.
Ik maak er een prijsvraag van:Ik loof hierbij € 100 uit voor het gat in de markt op Bali, iedereen is van harte welkom met ideeen.

Maud en Mirthe gaan vanmiddag weer jetskien en dan later met z'n allen lunchen.
We hebben nog geen "baby gulink",(geroosterd speenvarken) gegeten. Een Indonesische specialiteit. Hopelijk serveren dat.
Inmiddels weten we dat deze specialiteit niet geserveerd wordt op het beachterras.
Wel heel veel andere lekkernijen.
Baby gulink houden we dus te goed, voor een van de laatste 2 dagen, laten we het anders zeggen, ik ga niet terug naar Nederland, zonder dat ik baby gulink heb gegeten.
Het was vandaag weer een regenachtige dag,hopelijk worden de 2 laatste dagen weer heel erg mooi.

1. Gretha:
    3 januari 2017
    Wat een leuk idee Fokko om te denken waar je mensen blij mee kunt maken, ik heb er ook even over nagedacht en is er niet iets van een opvang voor oudere mensen die in echte armoede leven om het voor hun iets te doen bv goed onderkomen,eten en ontspanning.
    Wij hebben zelf een keertje in Zuid-Afrika meegedaan aan een tuin project bepaalde producten verbouwen en ruilen voor andere producten maar dat werdt dan wel georganiseerd door een Nederlandse organisatie die daar een project hadden van een hogere landbouwschool.
    Ik denk als je iets wilt schenken je er wel een organisatie moet benaderen die het beheer heeft.
    Ik ga er nog verder over nadenken.
    Jullie de laatste dag nog lekker genieten en smullen van je ,,baby gulink,,
  2. Heleen:
    3 januari 2017
    Ook even meegedacht en je kunt het raden.. er wordt ook haast niets gedaan met en voor onze gehandicapte medemens...
    Wat zou ik ook anders kunnen bedenken..ja ook de ouderen:)
    Geniet er nog even van samen, en ik kijk er naar uit als er weer gezelligheid is rondom nr 4
  3. Helen:
    4 januari 2017
    Wij kunnen van alles bedenken maar dan moet je zelf op Bali blijven.
    Zonder begeleiding ben ik bang dat het niet veel zal worden.
    Mijn tip: geef die meneer van de Beachclub die €100,00 wij hebben dat G0d zei dank niet nodig.

Mooie jurken voor de meisjes en dat hoofddoekje vond ik geweldig!

Liefs voor jullie Allen